Universitetets almanacksbyrås webbplats har fått en ny form

Universitetets almanacksbyrå förnyar sin webbplats under 2023. Den nya webbplatsen har utformats såväl för kunder som beställer kalendermaterial som för alla medborgare som är intresserade av kalenderfrågor. Inom kort kommer det också att vara lätt att handla i nätbutiken.

”Vårt mål är en webbplats med ett modernt visuellt uttryck, där användarna enkelt och snabbt kan hitta den information och det material de behöver”, säger Christine Stukaloff, projektledare med ansvar för digitaliseringsprojektet och affärsutveckling på Helsingin yliopiston Kalenteripalvelut Oy.

”Webbplatsen förnyades senast för tio år sedan, så nu var det dags för en större omarbetning. Tack vare förnyelsen får vi en mångsidig och lättanvänd webbplats med allt mer aktuellt material som också byts ut”, säger Minna Saarelma-Paukkala, direktör för Universitetets almanacksbyrå.

Webbplatsen kommer att förnyas stegvis. I maj publiceras den nya webbplatsen med det viktigaste materialet på finska. Under sommaren kommer vi att lägga till mycket arkivmaterial på webbplatsen, till exempel kalenderrelaterade blogginlägg, gamla almanackor och andra publikationer, samt dokument gällande bl.a. namnsdagsrevideringar. De svensk- och engelskspråkiga sidorna kommer att implementeras under sommaren.

Kalendermaterial enkelt från nätbutiken

Under sommaren öppnas även en nätbutik på Universitetets almanacksbyrås webbplats. Nätbutikens sortiment kommer att inkludera Universitetets almanacksbyrås populäraste produkter, till exempel namnlängder, kalenderdagslistor, månfaser och ett brett utbud av färdiga kalendermallar.

”Fördelen med nätbutiken är att färdigt kalendermaterial kan köpas vilken tid som helst på dygnet och kunden kan också använda det direkt”, påpekar Christine Stukaloff. Det finns också flera olika betalningsmetoder som kan användas, och produktinformationen är uppdaterad. Varje kalendermallprodukt som finns till salu visas i webbutiken. I framtiden kommer kunder som är registrerade att kunna meddela tryckvolymerna för sina kalendrar via sitt eget konto. Som inloggad kan kunden också se sina tidigare inköp.

”Vi hoppas att våra kunder kommer att hitta detta enkla sätt att handla på nätet. De som beställer skräddarsydda kalendrar och andra mer sällsynta produkter bör däremot fortsätta att vara i kontakt med kundtjänsten vid Universitetets almanacksbyrå”, säger Minna Saarelma-Paukkala.

Samarbetspartner har varit Lemonsoft Oyj och Oy Buorre Ab, och den nya webbplatsen skapas på plattformen WordPress.

Mer information: projektledare Christine Stukaloff, christine.stukaloff@helsinki.fi, tfn +358 41 3170 546.

Sivustoamme päivitetään

Sivustoamme päivitetään 24.05. - 25.05.2024 klo 16 alkaen. Päivityksen aikana sivustolla voi esiintyä käyttökatkoja ja sisällön väliaikaisia puutteita. Kiitos kärsivällisyydestä!

This will close in 0 seconds