Yliopiston almanakan mobiilisovellus saatavilla Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille

Perinteinen Yliopiston almanakka on julkaistu vuodelle 2018 mobiiliversiona, joten sitä voi halutessaan lukea myös omalta älypuhelimelta. Vuoden 2018 almanakka julkaistiin tämän vuoden alussa Android-käyttöjärjestelmälle, ja sen hinta on 3,99 euroa. Sen sijaan iOS-versio valmistui teknisten haasteiden vuoksi vasta pääsiäisen alla. Siksi se jaetaan nyt asiakkaille poikkeuksellisesti ilmaiseksi.

"Yliopiston almanakan mobiilisovellus on selvästi tullut tarpeeseen. Sillä on jo tuhansia käyttäjiä, ja olemme saaneet paljon sovellukseen liittyvää palautetta ja kehittämistoiveita. Palautetta on tullut niin puhelimitse ja sähköpostitse kuin Facebookin kautta, ja olemme siitä kiitollisia", kertoo Yliopiston almanakkatoimiston johtaja Minna Saarelma-Paukkala.

Mobile Means Oy:n alun perin luoma almanakkasovellus on ollut markkinoilla jo vuodesta 2013, mutta vuosikerrasta 2018 lähtien sovelluksen kehittäjänä toimii HiQ Finland Oy.

Yliopiston almanakan mobiiliversio sisältää suomalaiset ja suomenruotsalaiset nimipäivät, liputuspäivät, kalenterin merkkipäivät ja tärkeimmät pyhäpäivät sekä kirkollisten pyhien saarnatekstit. Sovelluksesta löytyy tietoa vuoden 2018 auringon- ja kuunpimennyksistä, auringon nousu- ja laskuajat valitulla paikkakunnalla sekä kuun vaiheet. Lisäksi siitä löytyvät paperiversiosta tutut ortodoksisen kirkon juhlapäivät sekä juutalainen ja islamilainen kalenteri. Mobiilialmanakassa on samoin tietoa nimenannosta ja liputuksesta, ja siihen on koottu vuoden 2018 tori- ja markkinapäivät sekä tapahtuma- ja teemakalenterit.

Mobiilisovellus antaa lisäksi automaattisen sääennusteen tuleville päiville. Android-versio näyttää myös käyttäjän yhteystiedoissa olevien ihmisten nimet heidän nimipäiviensä kohdalla ja muistuttaa näin onnentoivotusten lähettämisestä. Osa almanakkatiedoista, kuten kuun ja planeettojen nousu- ja laskuajat sekä aiempien vuosien säätilastot, löytyy sen sijaan ainoastaan paperiversiosta.

Yliopiston almanakka 2018 -mobiilisovellus löytyy Android- ja iOS-käyttöjärjestelmille mobiililaitteen omasta sovelluskaupasta, esimerkiksi hakusanalla "almanakka".

Yliopiston almanakan julkaisija on Helsingin yliopiston almanakkatoimisto, joka palvelee kansalaisia kalentereihin liittyvissä asioissa. Almanakkatoimisto myy kalenterien tekijöille erilaisia kalenteritietoja, valmiita kalenteripohjia ja nimipäivien julkaisuoikeuksia. Lisäksi toimisto vastaa suomalaiseen kalenteriin liittyvästä tiedotuksesta.

Yliopiston almanakkatoimiston johtaja Minna Saarelma-Paukkala,