Yliopiston almanakka selvisi kalenterimyrskystä

Viime keväänä pelättiin Helsingin yliopistossa hetken aikaa sitä, että perinteinen kansanalmanakka jää kokonaan ilmestymättä. Almanakan kustantaja Ajasto Osakeyhtiö oli sukeltanut syvälle velkasaneeraukseen, Viroon rakennettu uusi kalenteritehdas oli haettu konkurssiin ja Yliopiston almanakan sopimukset olivat aivan auki.

Viimeksi almanakka jäi ilmestymättä 1710-luvulla isonvihan aikaan, kun venäläiset olivat miehittäneet Suomen ja etenivät jo Ruotsin puolelle.

Kriisistä kuitenkin selvittiin. Loppukeväällä vanhan Ajaston raunioille perustettiin uuden saksalaisomistajan turvin Ajasto Paperproducts Oy, ja sitkeiden neuvottelujen jälkeen päästiin Yliopiston almanakastakin kesäkuussa sopimukseen.

"Ajasto Paperproductsin toiminta on lähtenyt käyntiin yllättävän positiivisesti", kertoo yhtiön toimitusjohtaja Petri Salo. "Keväällä meihin suhtauduttiin kuin haudasta nousseeseen haamuun, mutta nyt tilanne on taas normalisoitunut."

Yliopiston almanakka 2011 painettiin kesän aikana ja on nyt tulossa kauppojen hyllyille. Se on Suomen myydyin vuosittainen kalenterituote, sillä sitä ostetaan pitkälti toistasataatuhatta kappaletta.

Yliopiston almanakka on avainlipputuote, joka valmistetaan kokonaan kotimaassa.

Toimitusjohtaja Petri Salo, Ajasto Paperproducts Oy, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen., puh. 0207 872 727