Nimitutkija valittiin almanakkatoimiston johtoon

Helsingin yliopiston almanakkatoimiston uudeksi johtajaksi on valittu dosentti Minna Saarelma-Paukkala. Edellinen johtaja, professori Heikki Oja, siirtyy vuodenvaihteessa eläkkeelle.

Saarelma-Paukkala on Helsingin yliopiston nimistöntutkimuksen dosentti, ja hän on jo parin vuoden ajan toiminut Suomen kalenterinimistön ylimpänä vaalijana professori Eero Kiviniemen jälkeen.

Saarelma-Paukkala siirtyy almanakkatoimistoon Suomen Lähetysseurasta, jossa hän on toiminut 2000-luvun alusta lähtien kustannusjohtajana. Saarelma-Paukkala ottaa hoitaakseen myös almanakkatoimiston emoyhtiön, Helsingin yliopiston Kehityspalvelut Oy:n toimitusjohtajan tehtävät.

Ensi talvena Saarelma-Paukkala valmistelee almanakassa olevien etunimien uudistusta, jota suunnitellaan vuoden 2015 kalentereihin. Helsingin yliopisto päivittää kalenterien nimiluettelon viiden vuoden välein, ja edellinen päivitys tehtiin vuoden 2010 kalentereihin.

Samaan aikaan kun Minna Saarelma-Paukkala valmistelee ehdotusta suomenkielisen kalenterinimistön uusimiseksi, tekee professori Marianne Blomqvist vastaavan työn suomenruotsalaisten nimien kohdalla. Hän on hoitanut ruotsinkielistä nimistöä vuodesta 1992. Molemmat nimilistat esitellään uusittuina syyskuussa 2013.

Almanakkatoimiston johtaja Minna Saarelma-Paukkal

Lataa kuva: 800x1093 px3000x4098 px

Kuvateksti:
Dosentti Minna Saarelma-Paukkala on valittu Helsingin yliopiston Kehityspalvelut Oy:n toimitusjohtajaksi ja yliopiston almanakkatoimiston uudeksi almanakkapäälliköksi. (Kuva Pirre Saario)